Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM

 

ZÁJMOVÉHO VZDĚLÁVÁNÍ

 

OBSAH

OBSAH.. 2

IDENTIFIKAČNÍ  ÚDAJE  ŠD.. 3

CHARAKTERISTIKA ŠD.. 4

KONKRÉTNÍ  CÍLE  ŠD  V SOULADU  S OBECNÝMI  CÍLI  ZV.. 5

ČASOVÝ PLÁN VZDĚLÁVÁNÍ. 7

FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. 8

Obsah vzdělávání. 9

PODMÍNKY PRO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI  10

PODMÍNKY PRO PŘIJÍMÁNÍ ŽÁKŮ DO ŠD.. 11

MATERIÁLNÍ PODMÍNKY.. 12

Personální podmínky.. 13

Provozní a ekonomické podmínky.. 13

PODMÍNKY BEZPEČNOSTI PRÁCE A  OCHRANY  ZDRAVÍ V ŠD.. 14

CHARAKTERISTIKA  ŠVP  ŠD.. 15

ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ. 16

VÝCHOVNĚ  VZDĚLÁVACÍ  STRATEGIE.. 18

1/ MÍSTO, KDE ŽIJEME.. 18

2/ LIDÉ KOLEM NÁS. 20

3/ LIDÉ A ČAS. 22

4/ ROZMANITOST PŘÍRODY.. 22

5/ ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ. 24

PŘÍLOHA 1- SWOT – SPECIFIKA 1. 25

PŘÍLOHA 2 - SWOT – SPECIFIKA 2. 26

 

IDENTIFIKAČNÍ  ÚDAJE  ŠD

 

ŠKOLNÍ DRUŽINA – 1. a 2. oddělení

 

ZÁKLADNÍ ŠKOLA  Hustopeče nad Bečvou, okres Přerov

Školní 223

753 66 Hustopeče nad Bečvou

 

IČO: 66 742 978

IZO: 600 146 456

Zřizovatel: Městys Hustopeče nad Bečvou

www: http://www.zshustopece.cz

E-mail: skola@zshustopece.cz

Telefon: +420 581 626 020

Fax: +420 581 626 259

 

CHARAKTERISTIKA ŠD

 

  • ŠD je součástí ZŠ, má dvě oddělení
  • Provozní doba a řád školní družiny jsou součástí příloh. Tyto dokumenty jsou také umístěny v odděleních ŠD.
  • Podmínky přijímání dětí do ŠD jsou součástí řádu ŠD.
  • Úhrada je prováděna na základě směrnice a provádí se čtvrtletně převodem z účtu na účet školy.
  • Způsob přebírání dětí a zodpovědnosti za ně je popsán v řádu ŠD.
  • Rodiče mají možnost stanovit dobu odchodu dítěte dle vlastních potřeb. Přestože nám tato služba ztěžuje a narušuje práci, chtěli bychom v tomto přístupu k rodičům vytrvat, protože je velmi kladně hodnocena.
  • V ranní družině si děti vybírají činnost samostatně a vychovatelka napomáhá při vytváření dobrých podmínek.
  • Uspořádání činností ve ŠD je dostatečně pružné, aby mohlo reagovat na individuální možnosti a aktuální potřeby dětí.
  • Poměr spontánních činností a řízených je v denním programu vyvážený.
  • Děti mají dostatek času i prostoru pro spontánní hru, aby ji mohly dokončit.
  • Vytváříme přirozené koutky ke hře, které budou poskytovat dostatek prostoru pro spontánní projevy dětí, doplňujeme je funkčními a podnětnými pomůckami.
  • Veškeré aktivity se snažíme organizovat tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, aby se zapojovaly do organizace činností, pracovaly svým tempem.
  • Do programu jsou pravidelně zařazovány řízené pohybové aktivity.
  • Pro pohybové aktivity využíváme, v co největší míře, pobyt venku a nebo ve sportovní hale.
  • Vychovatelka vytváří podmínky pro individuální, skupinovou i frontální činnost.
  • ŠD se zapojuje do různých projektů.
  • Pro realizaci plánovaných činností jsou vytvářeny vhodné materiální podmínky.
  • Vychovatelky se plně věnují dětem.
  • Děti nacházejí potřebné zázemí, klid, bezpečí a soukromí.
  • Využíváme tvořivých schopností dětí při estetizaci a úpravě prostředí.
  • Vedeme děti ke spolupráci, vzájemné komunikaci, citlivému jednání, kamarádství a přívětivému vystupování.
  • Převažuje pozitivní hodnocení (pochvala, povzbuzení).
  • Vychovatelky věnují pozornost prevenci šikany a patologickým jevům u dětí.
  • Děti jsou seznamovány s jasnými pravidly, na jejichž vytváření se podílejí.

     

KONKRÉTNÍ  CÍLE  ŠD  V SOULADU  S OBECNÝMI  CÍLI  ZV

 

Obecné cíle ZV:

 

A/ Umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení.

 

B/ Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení

    problémů.

 

C/ Vést žáky k všestranné a účinné komunikaci.

 

D/ Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy

     vlastní i druhých.

 

E/ Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svobodné a zodpovědné

    osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti.

 

F/ Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a

    v prožívání životních situací, vnímavost a citlivé vztahy k lidem, svému

    prostředí i k přírodě.

 

G/ Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit své fyzické, duševní a sociální zdraví.

 

H/ Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a

     duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi.

 

CH/ Pomáhat žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti i reálné možnosti a

       uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při

       rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci.

 

Zaměřujeme se na:

 

I./ Zvyšování sociálních dovedností (B,C,D,E,F,H)

II./ Formování životních postojů (A,E,CH)

III./ Výchova ke zdravému životnímu stylu (G)

IV./ Posilování komunikačních dovedností tvořící základ

       sociálních dovedností (B,C,D,E)

V./ Najít si své místo ve společnosti i ve skupině (D,F,H)

VI./ Výchovu k odstraňování nedostatků v psychické regulaci chování

       (F,CH)

 

Zájmové vzdělávání ve ŠD naplňuje svými specifickými prostředky obecné cíle vzdělávání dané školským zákonem. Jde zejména o rozvoj žáka, jeho učení a poznání, osvojování základů hodnot, na nichž je založena naše společnost, získávání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí. Školní družina umožňuje odpočinkové i zájmové činnosti.

Prioritní odpovědnost za kvalitní činnosti ŠD má vychovatelka. Především se zaměřuje na rozvoj kreativity, komunikační dovednosti, právní vědomosti a vědomí, odolnosti proti stresu, osobní kvality a umění zabavit děti a hrát si

s nimi, povzbuzovat, motivovat a oceňovat, vytvářet pohodovou atmosféru a

příjemný prostor pro činnosti. Tyto činnosti podle potřeby znát a umět propojovat. Má vytvářet pestrou a zajímavou skladbu činností a pro ně nacházet vhodný časový prostor v režimu školní družiny.

 

KKA – kreativně kooperační aktivita / účast, úspěch, rovnost, důvěra /.

 

ČASOVÝ PLÁN VZDĚLÁVÁNÍ

 

Činnost oddělení ŠD je zahájena 1. září a ukončena 30. června každého školního roku. Probíhá po skončení vyučování pondělí až pátek od 10.50 do 16.00. Ranní družina začíná v 6.30 a končí v 7.05. Činnost ŠD organizujeme dle zájmu rodičů i v prázdniny, které jsou v průběhu školního roku (podzimní prázdniny, pololetní prázdniny, jarní prázdniny, velikonoční prázdniny). V letní prázdniny, od 1. července do 31. Srpna a ve vánoční prázdniny je ŠD uzavřena.

 

FORMY VZDĚLÁVÁNÍ

ŠD organizuje pravidelnou činnost oddělení a zájmových útvarů, pořádá příležitostné akce a v průběhu dne nabízí spontánní aktivity. Vytváříme přirozené koutky ke hře, které budou poskytovat dostatek prostoru pro spontánní projevy dětí, doplňujeme je funkčními a podnětnými pomůckami. V ranní družině si děti vybírají činnosti samostatně a vychovatelka napomáhá při utváření dobrých podmínek. Uspořádání činností ve ŠD je dostatečně pružné, aby mohlo reagovat na individuální možnosti a aktuální potřeby dětí. Poměr spontánních a řízených činností je v denním programu vyvážený.

         Družina umožňuje žákům i odpočinek a přípravu na vyučování. Veškeré aktivity se snažíme organizovat tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, aby se zapojovaly do organizace činností, pracovaly svým tempem.

         Do programu jsou pravidelně zařazovány řízené pohybové aktivity. Využíváme tvořivých schopností dětí při estetizaci a úpravě prostředí. Vychovatelky se plně věnují dětem.

         Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami bude podle stupně a charakteru jejich znevýhodnění při jejich začleňování do volnočasových aktivit věnována průběžná zvláštní pozornost. Pro rozvoj talentovaných jedinců bude ŠD nabízet další doplňkové aktivity v oblastech jejich zájmu.

Novela školského zákona, která zavádí tzv. společné vzdělávání, nabývá platnosti 1.9.2016. Vyhláška č.27/2016 sb. nahrazuje vyhlášku č. sb.73/2005 sb. o vzdělávání se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných. Od 1.9.2016 v návaznosti na novelu zákona se používá definice žák se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Ředitel školy určí pedagog. pracovníka, který bude odpovídat za spolupráci ŠD se škol. poradenským zařízením.

 

         Spolupráce ŠD s rodiči a veřejností

Rodiče jsou seznámeni s vnitřním řádem ŠD, v průběhu roku jsou individuálně informováni o plánovaných akcích. Při prezentaci výsledků práce dětí spolupracujeme s OÚ a širší veřejností.

                                             Obsah vzdělávání

 

1/ Místo, kde žijeme

  • Náš domov
  • Škola
  • Naše obec
  • Tradice naší obce
  • Toulky okolím

    Cíl : I, II, IV, V,

     

    2/ Lidé kolem nás

  • Rodina
  • Kamarádi
  • Jak se správně chovat
  • Svátky, oslavy

    Cíl : II, IV, V,

     

    3/ Lidé a čas

  • Náš denní režim
  • Jak se mění lidé
  • Jak se mění prostředí

    Cíl: II, III, IV, VI,

     

    4/ Rozmanitost přírody

  • Příroda kolem nás
  • Roční období
  • Počasí
  • Voda
  • Ochrana životního prostředí

    Cíl : I, III, IV, V,

     

    5/ Člověk a jeho zdraví

  • Poznáváme své tělo
  • Pečujeme o své zdraví
  • Pobyt venku

    Cíl : II, III, IV, VI

 

PODMÍNKY PRO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI

 

V případě, že do ŠD je přihlášen žák se speciálními vzdělávacími potřebami, zajišťujeme jeho integraci individuálně.

V oblasti personální – dostatečné personální zajištění aktivit

V oblasti technické – problematika architektonických bariér

                                - zařízení usnadňující přístup

V oblasti materiální – vybavenost speciálními didaktickými a kompenzačními

                                 pomůckami

V oblasti organizační – spolupráce s rodiči či jinými zákonnými zástupci

                                   - spolupráce se školskými poradenskými zařízeními

                                   - zajištění alternativních forem komunikace

 

PODMÍNKY PRO PŘIJÍMÁNÍ ŽÁKŮ DO ŠD

 

Přijímání žáků do ŠD je obecně platnými předpisy rámcově ohraničeno jen věkem a návazností na školní docházku. K pravidelné denní docházce do ŠD jsou přednostně přijímáni žáci 1. až 5. ročníku ZŠ. Podmínkou přijetí je řádně vyplněná přihláška a souhlas zákonných zástupců s ujednáními uvedenými na přihlášce. Nejvyšší počet přijatých žáků v oddělení je 30. Přednost mají žáci 1. a 2. ročníku. Podmínkou přijetí je i zaplacení úplaty a její měsíční úhrada je ve výši 120 Kč.  

 

MATERIÁLNÍ PODMÍNKY

 

  • Školní družina má 2 oddělení a je součástí školní budovy. 1. oddělení se nachází v přízemí, ve východním křídle budovy, kde jsou i třídy 1. stupně.
  • Poloha 1. oddělení je výhodná z důvodů přecházení dětí z 1. a 2. třídy do 1. oddělení ŠD.
  • 2. oddělení se nachází v 1. patře ve východním křídle budovy /kmenová učebna 5. třídy/ na konci chodby. Místnost školní družiny přímo sousedí se školní knihovnou.
  •  Děti docházejí do 2. oddělení do 1. patra schodištěm, které je u bočního vchodu na zahradu. Děti ze ŠD se stravují ve školní jídelně.
  • 1. oddělení ŠD navštěvují děti 1. a 2. třídy, 2. oddělení 2., 3., 4. A 5. třídy.
  • Školní družina dbá na dodržování pitného režimu, žáci si nosí nápoje z domova.
  • Místnosti ŠD jsou opticky rozděleny na herní část, kde je koberec, a na                         část pracovní se stoly a židlemi. Nábytek je dřevěný, zdravotně nezávadný.    Oddělení mají zajištěno větrání makro i mikro ventilaci EURO okny.
  • Pomůcky a hry mají děti uloženy ve vestavěných skříňkách a ve skříních. Aktovky si ukládají ve svém oddělení školní družiny a věci na převlečení mají v šatnových skříňkách. Na stěnách visí nástěnky, obrázky a informační tabule pro rodiče. V každém oddělení je umyvadlo a věšáčky na ručníky. WC má ŠD společné se školou.
  • Na budovu školy bezprostředně navazuje zahrada a školní hřiště.
  • ŠD je vybavena odpovídajícími pomůckami, stolními hrami, stavebnicemi, časopisy, audiovizuální technikou. Využívá školní knihovnu, tělocvičnu, třídu s klavírem.                 
  • Vychovatelky sledují další možnosti doplňování a zlepšování materiálních podmínek v průběhu roku tak, aby prostředí a vybavení přitahovalo děti svou atraktivností.

     

Personální podmínky

 

  • Obě vychovatelky mají vysokoškolské vzdělání. Samostudiem si rozšiřují pedagogický a všeobecný rozhled a orientaci v různých oblastech. Prioritou je získávání a prohlubování poznatků při uplatňování inovativních metod a forem práce.

     

Provozní a ekonomické podmínky

 

  • Provoz ranní družiny je od 6.30 h. do 7.05 h., v 7.15 h. začíná výuka.
  • Provoz odpolední družiny je od 10.50 h. do 16.00 h. a to pondělí až pátek. Děti musejí být vyzvednuty ze třídy nejpozději v 15:50 hodin.
  • Měsíční poplatek za ŠD činí 120 Kč. Je hrazen převodem z účtu (bezhotovostně).
  • Další údaje viz řád školní družiny.

     

PODMÍNKY BEZPEČNOSTI PRÁCE A  OCHRANY  ZDRAVÍ V ŠD

 

Stanovení podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví ve školní družině

vychází zejména ze směrnice ředitele školy č.8/2008 a směrnice č.4/2008 –

  • řád školní družiny.

Podmínky pro hygienické a bezpečné působení školní družiny – viz řád

školní družiny.

Psychosociální podmínky:

  • klidné prostředí a příznivé sociální klima
  • respekt k potřebám jedince a jeho osobním problémům
  • věková přiměřenost a motivující hodnocení
  • ochrana žáků před násilím, šikanou a dalšími patologickými jevy
  • vytváření podmínek pro spoluúčast žáků na životě školy a školní družiny
  • včasná informovanost žáků i jejich zákonných zástupců o činnostech ŠD

    Denní provoz školní družiny – postup při poučení žáků :

  • před každou činností (odpočinkové, zájmové činnosti a pobyt venku) jsou

    děti poučeny o bezpečnosti

  • zápis o poučení bezpečnosti se provádí každý týden do výkazu školní družiny

    Celodenní akce ( výlet, sportovní soutěže, den dětí) – postup při poučení žáků :

  • vychovatelka poučí žáky před zahájením akce
  • dostatečně předem písemně informuje o akci i rodiče
  • zdůrazní zásady bezpečného chování a jednání během celé akce se zvláštním

    zřetelem na přesun a dopravu žáků

  • seznámí žáky s ostatními dozírajícími z řad pedagogů
  • zápis o poučení bude zapsán do kolonky jiná sdělení ve výkazu školní družiny

         Postup při úrazu žáka:

  • obecný postup viz směrnice ředitele školy č. 8/2008 strana 13 – úraz žáka
  • zápis o úraze viz směrnice ředitele školy č. 8/2008 strana 14 – zápis o úraze

 

 CHARAKTERISTIKA  ŠVP  ŠD

 

Klíčové kompetence : - vycházejí z KK RVP ZV

 

                                      1/ UČENÍ

 

                                      2/ K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ

 

                                      3/ KOMUNIKATIVNÍ

 

                                      4/ SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ

 

5/ OBČANSKÁ A ČINNOSTNÍ

 

                                      6/PRACOVNÍ A TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU

 

ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ

 

1/ Kompetence k učení

  • Vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky         pro činnosti.
  • Vytváří si plán pro dosažení cílů.
  • Vytváří si jednoduchá kritéria pro vyhodnocování toho, co se naučil, a posléze je i používá.
  • Používá jednoduché textové zdroje /dět. encyklopedie, knihy, časopisy/.
  • Získané vědomosti dává do souvislostí, uplatňuje je v praktických situacích.

     

    2/ Kompetence k řešení problémů

  • Hledá různé varianty řešení problémů a vybírá mezi nimi.
  • Nenechá se odradit případným neúspěchem a vytrvale směřuje k řešení.
  • Přijímá odpovědnost za výsledek řešení problému.
  • Rozpozná, jakých chyb by se mohl dopustit při řešení problému.
  • Započaté činnosti dokončuje.

     

    3/ Kompetence komunikativní

  • Dešifruje význam piktogramů a sám je ve srozumitelné podobě tvoří.
  • Rozpozná jednoduché případy manipulativní komunikace, zejména reklamy.
  • Využívá ke komunikaci telefon /i mobilní/.
  • Používá obvykle české frazémy.

     

    4/ Kompetence sociální a personální

  • Oceňuje své spolužáky ve skupině za dobrou práci.
  • Při práci ve skupině se podílí o pomůcky i materiál.
  • Přijme jednoduchou roli ve skupině /člen sk., vedoucí, mluvčí,…/.
  • Žák řídí a organizuje činnost ostatních dětí ve skupině.
  • Rozezná vhodné a nevhodné chování dětí, vnímá nespravedlnost, agresivitu, šikanu a dovede se bránit.

     

    5/ Kompetence občanská a činnostní

  • V rizikové situaci a situaci ohrožující zdraví a život postupuje podle pokynů kompetentních osob.
  • Aktivně se zapojuje do veřejně prospěšných a charitativních aktivit.
  • Vnímá krásy přírody a cíleně o ni pečuje.
  • Používá základní společenské normy chování.
  • Učí se plánovat, organizovat, řídit a hodnotit /odhaduje rizika svého chování/.

     

    6/ Kompetence pracovní a trávení volného času

  • Po celou dobu práce udržuje své pracovní místo v pořádku.
  • Vyhodnocuje výsledky své činnosti.
  • Nebojí se říci NE nevhodným nabídkám na využití volného času.
  • Plánuje a organizuje své pracovní činnosti.
  • Vybírá zájmové činnosti dle vlastních dispozic.
  • Rozvíjí své zájmy v organizovaných skupinách i v individuálních činnostech.
  • Orientuje se v možnostech smysluplného trávení volného času.

     

VÝCHOVNĚ  VZDĚLÁVACÍ  STRATEGIE

 

 

 

 
 

 


VEDOUCÍ  K ROZVOJI  KK

 

1/ MÍSTO, KDE ŽIJEME

 

Náš domov

  • Vyprávíme o životě naší rodiny   /3,4,5/
  • Výtvarné zpracování, jak trávíme volný čas se svou rodinou   /4,6/
  • Konstrukční činnosti   /4,6/
  • Pohybové a didaktické hry   /2,4,5/
  • Poznávací vycházky   /2,3,5/

     

Škola

  • Seznamování s prostorami školy   /1,2,6/
  • Seznamování se zaměstnanci školy   /1,4/
  • Výtvarné zpracování tématu škola   /1,4,6/
  • Výzdoba ŠD a prostor školy   /1,4,6/
  • Využívání dalších prostor školy   /2,4,6/
  • Povídání o cestě do školy a domů   /1,2,4/
  • Dramatizace možných situací ve třídě a ŠD   /1,2,5/
  • Námětové hry na téma škola   /3,4,5/
  • Dopravní situace v okolí školy   /2,3,4,5/
  • Didaktické a námětové hry na téma doprava   /2,3,4/
  • Soutěže ve znalostech dopravní výchovy   /1,2,6/

     

Naše obec

  • Zajímavosti naší obce   /1,2,5,6/
  • Výtvarné zpracování míst, kde je nám dobře   /1,3,4/
  • Hry na téma průvodce naší obcí   /1,2,3,4,5/
  • Exkurze do významných institucí naší obce a besedy s jejich zaměstnanci   /1,2,3,4,5/
  • Didaktické hry na téma povolání   /1,2,3,4,5/
  • Služby v našem bydlišti   /1,3,4,5,6/
  • Dramatizace tématu ztráty a nálezy   /1,2,3,5/
  • Seznamování s prací příslušníků Policie   /1,3,4/
  • Zpracování událostí v naší obci   /1,3,4,6/

     

Tradice naší obce

  • Srovnávání minulosti a současnosti   /1,3,5/
  • Četba pověstí našeho regionu a výtvarné zpracování   /1,3,6/
  • Dramatizace jednoduché pověsti   /1,6/
  • Hry na téma průvodce historií   /1,3,4/
  • Seznámení s knihou „Osudy“   /1,3,5/
  • Lidové zvyky v naší obci   /1,3,6/

Toulky okolím

  • Vycházky do blízkého i vzdálenějšího okolí   /1,2,3/
  • Výtvarné zpracování zážitků z vycházek   /2,3,5/
  • Práce s přírodními materiály   /1,3,6/
  • Práce s mapou   /2,3,6/
  • Vyhledávání informací o okolí   /1,2,6/
  • Soutěže, výstava na téma cestování   /1,2,6

     

    2/ LIDÉ KOLEM NÁS

     

Rodina

  • Povolání našich rodičů   /3,4/
  • Písně, básně, tance, pohádky s rodinnou tématikou   /2,3,6/
  • Povídání o širší rodině, rodinné oslavy   /3,4/
  • Pokus o sestavení rodokmenu rodiny   /2,3,4/
  • Výroba dárků na Den matek   /3,6/
  • Besedy na téma plýtvání   /2,3,6/

     

Kamarádi

  • Sestavení pravidel soužití v ŠD   /2,4,5/
  • Scénky na téma čím si dělají kamarádi radost   /3,6/
  • Portréty kamaráda   /3,4,6/
  • Smyslové poznávací hry   /1,3,5/
  • Sebeobslužné práce, vzájemná pomoc a pomoc znevýhodněným kamarádům   /3,4,5/
  • Četba pohádek z různých světadílů   /3,6/
  • Výtvarné zpracování tématu děti jiných zemí   /1,2,6/
  • Hry a soutěže na téma děti jiných zemí   /1,4,5,6/

     

Svátky a oslavy

  • Každý den má někdo svátek   /1,4,5/
  • Výročí vniku ČR. / 1,2,4 /
  • Vánoce, vánoční zvyky a tradice   /2,3,4/
  • Výtvarné zpracování tématu Vánoce   /3,4,5,6/
  • Práce s přírodním materiálem   /3,4,6/
  • Nácvik koled a pásma k vystoupení   /1,6/
  • Vycházky za vánočním časem   /1,2,4,6/
  • Velikonoce, velikonoční  zvyky a tradice   /1,3/
  • Velikonoční výstava   /3,4,5,6/
  • Den učitelů   /1,2,3/
  • Zajímavosti o životě J. A. Komenského   /1,4,5/
  • Výročí osvobození ČR / 1,2,4 /
  • Den dětí   /1,2,3,4 /
  • Příprava oslavy DD   /1,4,5/
  • Sportovní soutěže   /3,4,5,6/

     

Jak se správně chovat

  • Besedy a scénky o kouzelných slovech   /1,2,3/
  • Hry na téma pravidla slušného chování   /2,3,4/
  • Návštěva divadla, koncertu, výstav   /1,3,4,5,6/
  • Výtvarné zpracování zážitků z návštěv   /3,4,6/
  • Vycházky s tématem chování na ulici   /1,2,3,4,5,6/
  • Logopedická cvičení formou hry   /1,3,5/
  • Četba a dramatizace jednoduché pohádky a příběhu   /1,2,3,6/
  • Procvičování neverbální komunikace   /2,3,5,6/
  • Procvičování správného stolování, soutěže   /1,3,4/
  • Vytváření kulturního prostředí   /1,3,6/
  • Povídání o pořadech ve sdělovacích prostředcích a porovnání s realitou   /2,3,4,5/
  • Příprava vědomostní soutěže   /1,2,6/
  • Výtvarné zpracování pořadů určených dětem   /2,3,6/

     

    3/ LIDÉ A ČAS

 

Náš denní režim

  • Společná příprava čtrnáctidenního plánu činnosti ŠD   /1,2,3,6/
  • Výtvarné zpracování tématu náš volný čas   /1,5,6/
  • Hry na téma odhad času   /2,4,6/
  • Vyprávění na téma denní režim   /3,6/
  • Vyprávění příběhů, nepříjemných událostí   /2,3,4,5,6/
  • Tvorba ročního kalendáře důležitých akcí ŠD   /3,4/
  • Vycházky s tématem roční období   /2,3/
  • Hry na procvičování paměti, pozornosti, soustředěnosti   /1,3/
  • Poznávání hodin   /1,3,5/
  • Besedy na téma nebezpečí spěchu, včas/pozdě   /1,3/

     

Jak se mění lidé

  • Příhody z raného dětství   /1,3,5/
  • Spolupráce s mateřskou školou   /3,4,5/
  • Příprava vystoupení pro seniory   /1,5,6/
  • Výroba dárků pro seniory   /1,4,6/

     

Jak se mění prostředí

  • Aktuální změny v naší obci /2,4,5/
  • Aktuální změny v nejbližším okolí /rodina, škola/ /2,4,5/

     

    4/ ROZMANITOST PŘÍRODY

 

Příroda kolem nás

  • Vycházky s pozorováním přírody, poznávání rostlin a živočichů   /3,5,6/
  • Doplnění poznatků vyhledáváním informací   /1,6/
  • Výtvarné zpracování tématu příroda   /1,6/
  • Sběr a využití přírodního materiálu   /1,2,3/
  • Výroba herbáře   /1,2,6/
  • Besedy s odborníky   /2,3,5/
  • Exkurze   /1,3,5,6/
  • Péče o květiny uvnitř i vně školy   /1,2,6/
  • Pomáháme zvířatům   /3,5,6/
  • Založení koutku živé přírody   /1,2,6/
  • Sledování filmů a pořadů o přírodě   /1,3/
  • Společenské hry s přírodní tématikou   /1,2,4,6/
  • Kvízy, soutěže na téma příroda kolem nás   /2,4,6/
  • Seznámení s významnými dny související s přírodou   /3,5/
  • Dramatizace pohádky se zvířecími hrdiny   /1,3/

     

Roční období

  • Soutěže v poznávání ovoce a zeleniny   /1,3/
  • Výtvarné zpracování tématu roční období   /1,6/
  • Besedy o ročních obdobích   /1,2/
  • Vycházky s tématikou ročních období   /1,2/
  • Hudební chvilky, zpívání písní o zvířatech a rostlinách   /1,3/

     

Počasí

  • Vyhledávání pranostik, porovnání a aktuálním vývojem počasí   /1,2,3,5/
  • Tvorba meteorologického kalendáře přírody   /13,4,6/

     

Voda

  • Vycházky, vyprávění na téma voda a její význam v přírodě   /1,2/
  • Výtvarné zpracování vlastních zážitků   /1,3,6/
  • Jednoduché pokusy s vodou   /1,2/

Ochrana životního prostředí

  • Vycházky s tématem ochrana přírody   /1,3,5/
  • Den Země   /1,2,3,4,5,6/
  • Sběr a třídění odpadů   /1,5,6/
  • Vytváření výrobků z odpadového materiálu   /4,6/
  • Práce s knihou „Jak přežít v přírodě“   /1,2,3/
  • Besedy s ochránci přírody   /3,6/

Celoroční akce

  • Celoroční  hry z časopisu Pastelka /1,2,4,5/
  • Projekty /1,2,3,4,5/

     

    NÁZEV  PROJEKTU :

     

    Autor :

     

    Základní údaje:

     

    Typ projektu :

    Věková skupina :

    Vyučovací předměty (pro ŠD činnosti) :

    Informační zdroje a pomůcky :

     

    Výchovně vzdělávací cíle :

     

    Průběh projektu :

     

1. Motivační a organizační část

 

2. Realizační část

 

3. Vlastní hodnocení uskutečněného projektu

 

5/ ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

Poznáváme své tělo

  • Práce s encyklopediemi o lidském těle   /1,2,3/
  • Soutěže na téma lidské tělo   /1,2,3/
  • Výtvarné zpracování tématu lidské tělo   /3,4,5/

     

Pečujeme o své zdraví

  • Dodržování základních hygienických návyků   /1,3,4,5/
  • Vyprávění o otužování a zdravém životním stylu   /1,3/
  • Soutěže ve smyslovém poznávání   /1,3/
  • Příprava jednoduchého zdravého jídla   /2,3,5/
  • Zařazování tělovýchovných chvilek   /6/
  • Zdravotní prevence   /1,6/
  • Učíme se ošetřovat jednoduchá zranění, zásady první pomoci   /1,2,3,4,5/
  • Pravidelná poučení o bezpečnosti   /1,2,3,4,5,6/
  • Vyprávění o nebezpečných situacích, znát telefonní číslo první pomoci   /1,3,4,5/

     

Pobyt venku

  • Relaxace při hrách   /6/
  • Pohybové a míčové hry   /6/
  • Organizace sportovních akcí   /3,6/
  • Výtvarné zpracování tématu sport   /4,5,6/

     

    PŘÍLOHA 1- SWOT – SPECIFIKA 1

 

         Základním předpokladem k sestavení kvalitního vzdělávacího programu je hodnocení podmínek pro činnost ŠD. K tomu slouží metoda SWOT z oblasti marketingu, která se skládá z hodnocení vnitřních i vnějších podmínek. Vnitřní podmínky jsou charakterizovány silnými a slabými stránkami. Vnější podmínky pak příležitostmi a současně i určitými riziky. V jednotlivých oblastech lze charakterizovat lidské zdroje, materiální vybavení, pedagogický proces a další faktory.

 

Silné stránky:

  • Aktivity pro děti jsou personálně zajištěny, jak po stránce technické i materiální.
  • Schopnost a ochota týmu vychovatelek k tvořivosti.
  • Komunikace vychovatelek s žáky.
  • Tolerance vychovatelek a jejich schopnost empatie.
  • Dobrá znalost osobností žáků.
  • Skupinová práce s žáky.
  • Specifická funkce zařízení.
  • Možnost využití různých prostor školy /sportovní hala, knihovna,…/.
  • Spolupráce s vedením školy, pedagogy, OÚ, MŠ, sponzory.
  • Umístění prostor pro ŠD v přízemí ZŠ.
  • Autobusová zastávka u školy.
  • Možnost zajištění provozu ŠD v době prázdnin v průběhu školního roku.

     

    Slabé stránky:

  • Nedokončené prostory pro relaxaci dětí při pobytu venku.
  • Narušování práce ŠD mimoškolními činnostmi.
  • Umístění prostor pro 2. oddělení ŠD v kmenové 5. třídě v 1. patře.
  • Snížený úvazek vychovatelek.
  • Dojíždění žáků z okolních obcí.
  • Rušení autobusových spojů.
  • Chybí kryty na radiátory v odděleních ŠD.

     

    PŘÍLOHA 2 - SWOT – SPECIFIKA 2

 

Příležitosti:

  • Rozvoj dalších aktivit pro děti mimo vyučování /rozšíření o volnočasové aktivity/.
  • Možnost zapojit další aktéry do práce s dětmi /rodiče, sponzory,…/
  • Zkvalitnění komunikace rodiče + ŠD.
  • Zkvalitnění psychosociálního chování žáků.
  • Uplatnit a zúročit dobré tradice ŠD.
  • Spolupracovat s širší veřejností obce.
  • Výrazněji prezentovat výsledky práce ŠD.

     

    Rizika:

  • Nekázeň, agresivita a násilí na škole.
  • Snižování počtu žáků.
  • Obsah místních i celostátních médií by neměl narušovat správný psychosociální vývoj dítěte.