Navigace
Výběr jazyka
Obsah
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
ZÁJMOVÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
KONKRÉTNÍ CÍLE ŠD V SOULADU S OBECNÝMI CÍLI ZV.. 5
PODMÍNKY PRO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI 10
PODMÍNKY PRO PŘIJÍMÁNÍ ŽÁKŮ DO ŠD.. 11
Provozní a ekonomické podmínky.. 13
PODMÍNKY BEZPEČNOSTI PRÁCE A OCHRANY ZDRAVÍ V ŠD.. 14
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ. 16
VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE.. 18
PŘÍLOHA 1- SWOT – SPECIFIKA 1. 25
PŘÍLOHA 2 - SWOT – SPECIFIKA 2. 26
ŠKOLNÍ DRUŽINA – 1. a 2. oddělení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA Hustopeče nad Bečvou, okres Přerov
Školní 223
753 66 Hustopeče nad Bečvou
IČO: 66 742 978
IZO: 600 146 456
Zřizovatel: Městys Hustopeče nad Bečvou
www: http://www.zshustopece.cz
E-mail: skola@zshustopece.cz
Telefon: +420 581 626 020
Fax: +420 581 626 259
- ŠD je součástí ZŠ, má dvě oddělení
- Provozní doba a řád školní družiny jsou součástí příloh. Tyto dokumenty jsou také umístěny v odděleních ŠD.
- Podmínky přijímání dětí do ŠD jsou součástí řádu ŠD.
- Úhrada je prováděna na základě směrnice a provádí se čtvrtletně převodem z účtu na účet školy.
- Způsob přebírání dětí a zodpovědnosti za ně je popsán v řádu ŠD.
- Rodiče mají možnost stanovit dobu odchodu dítěte dle vlastních potřeb. Přestože nám tato služba ztěžuje a narušuje práci, chtěli bychom v tomto přístupu k rodičům vytrvat, protože je velmi kladně hodnocena.
- V ranní družině si děti vybírají činnost samostatně a vychovatelka napomáhá při vytváření dobrých podmínek.
- Uspořádání činností ve ŠD je dostatečně pružné, aby mohlo reagovat na individuální možnosti a aktuální potřeby dětí.
- Poměr spontánních činností a řízených je v denním programu vyvážený.
- Děti mají dostatek času i prostoru pro spontánní hru, aby ji mohly dokončit.
- Vytváříme přirozené koutky ke hře, které budou poskytovat dostatek prostoru pro spontánní projevy dětí, doplňujeme je funkčními a podnětnými pomůckami.
- Veškeré aktivity se snažíme organizovat tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, aby se zapojovaly do organizace činností, pracovaly svým tempem.
- Do programu jsou pravidelně zařazovány řízené pohybové aktivity.
- Pro pohybové aktivity využíváme, v co největší míře, pobyt venku a nebo ve sportovní hale.
- Vychovatelka vytváří podmínky pro individuální, skupinovou i frontální činnost.
- ŠD se zapojuje do různých projektů.
- Pro realizaci plánovaných činností jsou vytvářeny vhodné materiální podmínky.
- Vychovatelky se plně věnují dětem.
- Děti nacházejí potřebné zázemí, klid, bezpečí a soukromí.
- Využíváme tvořivých schopností dětí při estetizaci a úpravě prostředí.
- Vedeme děti ke spolupráci, vzájemné komunikaci, citlivému jednání, kamarádství a přívětivému vystupování.
- Převažuje pozitivní hodnocení (pochvala, povzbuzení).
- Vychovatelky věnují pozornost prevenci šikany a patologickým jevům u dětí.
- Děti jsou seznamovány s jasnými pravidly, na jejichž vytváření se podílejí.
KONKRÉTNÍ CÍLE ŠD V SOULADU S OBECNÝMI CÍLI ZV
Obecné cíle ZV:
A/ Umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení.
B/ Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení
problémů.
C/ Vést žáky k všestranné a účinné komunikaci.
D/ Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy
vlastní i druhých.
E/ Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svobodné a zodpovědné
osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti.
F/ Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a
v prožívání životních situací, vnímavost a citlivé vztahy k lidem, svému
prostředí i k přírodě.
G/ Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit své fyzické, duševní a sociální zdraví.
H/ Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a
duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi.
CH/ Pomáhat žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti i reálné možnosti a
uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při
rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci.
Zaměřujeme se na:
I./ Zvyšování sociálních dovedností (B,C,D,E,F,H)
II./ Formování životních postojů (A,E,CH)
III./ Výchova ke zdravému životnímu stylu (G)
IV./ Posilování komunikačních dovedností tvořící základ
sociálních dovedností (B,C,D,E)
V./ Najít si své místo ve společnosti i ve skupině (D,F,H)
VI./ Výchovu k odstraňování nedostatků v psychické regulaci chování
(F,CH)
Zájmové vzdělávání ve ŠD naplňuje svými specifickými prostředky obecné cíle vzdělávání dané školským zákonem. Jde zejména o rozvoj žáka, jeho učení a poznání, osvojování základů hodnot, na nichž je založena naše společnost, získávání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí. Školní družina umožňuje odpočinkové i zájmové činnosti.
Prioritní odpovědnost za kvalitní činnosti ŠD má vychovatelka. Především se zaměřuje na rozvoj kreativity, komunikační dovednosti, právní vědomosti a vědomí, odolnosti proti stresu, osobní kvality a umění zabavit děti a hrát si
s nimi, povzbuzovat, motivovat a oceňovat, vytvářet pohodovou atmosféru a
příjemný prostor pro činnosti. Tyto činnosti podle potřeby znát a umět propojovat. Má vytvářet pestrou a zajímavou skladbu činností a pro ně nacházet vhodný časový prostor v režimu školní družiny.
KKA – kreativně kooperační aktivita / účast, úspěch, rovnost, důvěra /.
Činnost oddělení ŠD je zahájena 1. září a ukončena 30. června každého školního roku. Probíhá po skončení vyučování pondělí až pátek od 10.50 do 16.00. Ranní družina začíná v 6.30 a končí v 7.05. Činnost ŠD organizujeme dle zájmu rodičů i v prázdniny, které jsou v průběhu školního roku (podzimní prázdniny, pololetní prázdniny, jarní prázdniny, velikonoční prázdniny). V letní prázdniny, od 1. července do 31. srpna a ve vánoční prázdniny je ŠD uzavřena.
FORMY VZDĚLÁVÁNÍ
ŠD organizuje pravidelnou činnost oddělení a zájmových útvarů, pořádá příležitostné akce a v průběhu dne nabízí spontánní aktivity. Vytváříme přirozené koutky ke hře, které budou poskytovat dostatek prostoru pro spontánní projevy dětí, doplňujeme je funkčními a podnětnými pomůckami. V ranní družině si děti vybírají činnosti samostatně a vychovatelka napomáhá při utváření dobrých podmínek. Uspořádání činností ve ŠD je dostatečně pružné, aby mohlo reagovat na individuální možnosti a aktuální potřeby dětí. Poměr spontánních a řízených činností je v denním programu vyvážený.
Družina umožňuje žákům i odpočinek a přípravu na vyučování. Veškeré aktivity se snažíme organizovat tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, aby se zapojovaly do organizace činností, pracovaly svým tempem.
Do programu jsou pravidelně zařazovány řízené pohybové aktivity. Využíváme tvořivých schopností dětí při estetizaci a úpravě prostředí. Vychovatelky se plně věnují dětem.
Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami bude podle stupně a charakteru jejich znevýhodnění při jejich začleňování do volnočasových aktivit věnována průběžná zvláštní pozornost. Pro rozvoj talentovaných jedinců bude ŠD nabízet další doplňkové aktivity v oblastech jejich zájmu.
Novela školského zákona, která zavádí tzv. společné vzdělávání, nabývá platnosti 1.9.2016. Vyhláška č.27/2016 sb. nahrazuje vyhlášku č. sb.73/2005 sb. o vzdělávání se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných. Od 1.9.2016 v návaznosti na novelu zákona se používá definice žák se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Ředitel školy určí pedagog. pracovníka, který bude odpovídat za spolupráci ŠD se škol. poradenským zařízením.
Spolupráce ŠD s rodiči a veřejností
Rodiče jsou seznámeni s vnitřním řádem ŠD, v průběhu roku jsou individuálně informováni o plánovaných akcích. Při prezentaci výsledků práce dětí spolupracujeme s OÚ a širší veřejností.
1/ Místo, kde žijeme
- Náš domov
- Škola
- Naše obec
- Tradice naší obce
- Toulky okolím
Cíl : I, II, IV, V,
2/ Lidé kolem nás
- Rodina
- Kamarádi
- Jak se správně chovat
- Svátky, oslavy
Cíl : II, IV, V,
3/ Lidé a čas
- Náš denní režim
- Jak se mění lidé
- Jak se mění prostředí
Cíl: II, III, IV, VI,
4/ Rozmanitost přírody
- Příroda kolem nás
- Roční období
- Počasí
- Voda
- Ochrana životního prostředí
Cíl : I, III, IV, V,
5/ Člověk a jeho zdraví
- Poznáváme své tělo
- Pečujeme o své zdraví
- Pobyt venku
Cíl : II, III, IV, VI
PODMÍNKY PRO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI
V případě, že do ŠD je přihlášen žák se speciálními vzdělávacími potřebami, zajišťujeme jeho integraci individuálně.
V oblasti personální – dostatečné personální zajištění aktivit
V oblasti technické – problematika architektonických bariér
- zařízení usnadňující přístup
V oblasti materiální – vybavenost speciálními didaktickými a kompenzačními
pomůckami
V oblasti organizační – spolupráce s rodiči či jinými zákonnými zástupci
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními
- zajištění alternativních forem komunikace
PODMÍNKY PRO PŘIJÍMÁNÍ ŽÁKŮ DO ŠD
Přijímání žáků do ŠD je obecně platnými předpisy rámcově ohraničeno jen věkem a návazností na školní docházku. K pravidelné denní docházce do ŠD jsou přednostně přijímáni žáci 1. až 5. ročníku ZŠ. Podmínkou přijetí je řádně vyplněná přihláška a souhlas zákonných zástupců s ujednáními uvedenými na přihlášce. Nejvyšší počet přijatých žáků v oddělení je 30. Přednost mají žáci 1. a 2. ročníku. Podmínkou přijetí je i zaplacení úplaty a její měsíční úhrada je ve výši 120 Kč.
- Školní družina má 2 oddělení a je součástí školní budovy. 1. i 2. oddělení se nachází v přízemí, ve východním křídle budovy, kde jsou i 2 třídy 1. stupně.
- Poloha obou oddělení je výhodná z důvodů přecházení dětí z 1. a 2. třídy do obou oddělení ŠD.
- Děti ze ŠD se stravují ve školní jídelně.
- 1. oddělení ŠD navštěvují děti 1. a 2. třídy, 2. oddělení 2., 3., 4. a 5. třídy.
- Školní družina dbá na dodržování pitného režimu, žáci si nosí nápoje z domova.
- Místnosti ŠD jsou opticky rozděleny na herní část, kde je koberec, a na část pracovní se stoly a židlemi. Nábytek je dřevěný, zdravotně nezávadný. Oddělení mají zajištěno větrání makro i mikro ventilaci EURO okny.
- Pomůcky a hry mají děti uloženy ve vestavěných skříňkách a ve skříních. Aktovky si ukládají ve svém oddělení školní družiny a věci na převlečení mají v šatnových skříňkách. Na stěnách visí nástěnky, obrázky a informační tabule pro rodiče. V každém oddělení je umyvadlo a věšáčky na ručníky. WC má ŠD společné se školou.
- Na budovu školy bezprostředně navazuje zahrada a školní hřiště.
- ŠD je vybavena odpovídajícími pomůckami, stolními hrami, stavebnicemi, časopisy, audiovizuální technikou. Využívá školní knihovnu, sportovní halu.
- Vychovatelky sledují další možnosti doplňování a zlepšování materiálních podmínek v průběhu roku tak, aby prostředí a vybavení přitahovalo děti svou atraktivností.
Personální podmínky
- Obě vychovatelky mají vysokoškolské vzdělání. Samostudiem si rozšiřují pedagogický a všeobecný rozhled a orientaci v různých oblastech. Prioritou je získávání a prohlubování poznatků při uplatňování inovativních metod a forem práce.
Provozní a ekonomické podmínky
- Provoz ranní družiny je od 6.30 h. do 7.05 h., v 7.15 h. začíná výuka.
- Provoz odpolední družiny je od 10.50 h. do 16.00 h. a to pondělí až pátek. Děti musejí být vyzvednuty ze třídy nejpozději v 15:50 hodin.
- Měsíční poplatek za ŠD činí 120 Kč. Je hrazen převodem z účtu (bezhotovostně).
- Další údaje viz řád školní družiny.
PODMÍNKY BEZPEČNOSTI PRÁCE A OCHRANY ZDRAVÍ V ŠD
Stanovení podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví ve školní družině
vychází zejména ze směrnice ředitele školy č.8/2008 a směrnice č.4/2008 –
- řád školní družiny.
Podmínky pro hygienické a bezpečné působení školní družiny – viz řád
školní družiny.
Psychosociální podmínky:
- klidné prostředí a příznivé sociální klima
- respekt k potřebám jedince a jeho osobním problémům
- věková přiměřenost a motivující hodnocení
- ochrana žáků před násilím, šikanou a dalšími patologickými jevy
- vytváření podmínek pro spoluúčast žáků na životě školy a školní družiny
- včasná informovanost žáků i jejich zákonných zástupců o činnostech ŠD
Denní provoz školní družiny – postup při poučení žáků :
- před každou činností (odpočinkové, zájmové činnosti a pobyt venku) jsou
děti poučeny o bezpečnosti
- zápis o poučení bezpečnosti se provádí každý týden do výkazu školní družiny
Celodenní akce ( výlet, sportovní soutěže, den dětí) – postup při poučení žáků :
- vychovatelka poučí žáky před zahájením akce
- dostatečně předem písemně informuje o akci i rodiče
- zdůrazní zásady bezpečného chování a jednání během celé akce se zvláštním
zřetelem na přesun a dopravu žáků
- seznámí žáky s ostatními dozírajícími z řad pedagogů
- zápis o poučení bude zapsán do kolonky jiná sdělení ve výkazu školní družiny
Postup při úrazu žáka:
- obecný postup viz směrnice ředitele školy č. 8/2008 strana 13 – úraz žáka
- zápis o úraze viz směrnice ředitele školy č. 8/2008 strana 14 – zápis o úraze
CHARAKTERISTIKA ŠVP ŠD
Klíčové kompetence : - vycházejí z KK RVP ZV
1/ UČENÍ
2/ K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
3/ KOMUNIKATIVNÍ
4/ SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ
5/ OBČANSKÁ A ČINNOSTNÍ
6/PRACOVNÍ A TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
1/ Kompetence k učení
- Vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro činnosti.
- Vytváří si plán pro dosažení cílů.
- Vytváří si jednoduchá kritéria pro vyhodnocování toho, co se naučil, a posléze je i používá.
- Používá jednoduché textové zdroje /dět. encyklopedie, knihy, časopisy/.
- Získané vědomosti dává do souvislostí, uplatňuje je v praktických situacích.
2/ Kompetence k řešení problémů
- Hledá různé varianty řešení problémů a vybírá mezi nimi.
- Nenechá se odradit případným neúspěchem a vytrvale směřuje k řešení.
- Přijímá odpovědnost za výsledek řešení problému.
- Rozpozná, jakých chyb by se mohl dopustit při řešení problému.
- Započaté činnosti dokončuje.
3/ Kompetence komunikativní
- Dešifruje význam piktogramů a sám je ve srozumitelné podobě tvoří.
- Rozpozná jednoduché případy manipulativní komunikace, zejména reklamy.
- Využívá ke komunikaci telefon /i mobilní/.
- Používá obvykle české frazémy.
4/ Kompetence sociální a personální
- Oceňuje své spolužáky ve skupině za dobrou práci.
- Při práci ve skupině se podílí o pomůcky i materiál.
- Přijme jednoduchou roli ve skupině /člen sk., vedoucí, mluvčí,…/.
- Žák řídí a organizuje činnost ostatních dětí ve skupině.
- Rozezná vhodné a nevhodné chování dětí, vnímá nespravedlnost, agresivitu, šikanu a dovede se bránit.
5/ Kompetence občanská a činnostní
- V rizikové situaci a situaci ohrožující zdraví a život postupuje podle pokynů kompetentních osob.
- Aktivně se zapojuje do veřejně prospěšných a charitativních aktivit.
- Vnímá krásy přírody a cíleně o ni pečuje.
- Používá základní společenské normy chování.
- Učí se plánovat, organizovat, řídit a hodnotit /odhaduje rizika svého chování/.
6/ Kompetence pracovní a trávení volného času
- Po celou dobu práce udržuje své pracovní místo v pořádku.
- Vyhodnocuje výsledky své činnosti.
- Nebojí se říci NE nevhodným nabídkám na využití volného času.
- Plánuje a organizuje své pracovní činnosti.
- Vybírá zájmové činnosti dle vlastních dispozic.
- Rozvíjí své zájmy v organizovaných skupinách i v individuálních činnostech.
- Orientuje se v možnostech smysluplného trávení volného času.
![]() |
VEDOUCÍ K ROZVOJI KK
1/ MÍSTO, KDE ŽIJEME
Náš domov
- Vyprávíme o životě naší rodiny /3,4,5/
- Výtvarné zpracování, jak trávíme volný čas se svou rodinou /4,6/
- Konstrukční činnosti /4,6/
- Pohybové a didaktické hry /2,4,5/
- Poznávací vycházky /2,3,5/
Škola
- Seznamování s prostorami školy /1,2,6/
- Seznamování se zaměstnanci školy /1,4/
- Výtvarné zpracování tématu škola /1,4,6/
- Výzdoba ŠD a prostor školy /1,4,6/
- Využívání dalších prostor školy /2,4,6/
- Povídání o cestě do školy a domů /1,2,4/
- Dramatizace možných situací ve třídě a ŠD /1,2,5/
- Námětové hry na téma škola /3,4,5/
- Dopravní situace v okolí školy /2,3,4,5/
- Didaktické a námětové hry na téma doprava /2,3,4/
- Soutěže ve znalostech dopravní výchovy /1,2,6/
Naše obec
- Zajímavosti naší obce /1,2,5,6/
- Výtvarné zpracování míst, kde je nám dobře /1,3,4/
- Hry na téma průvodce naší obcí /1,2,3,4,5/
- Exkurze do významných institucí naší obce a besedy s jejich zaměstnanci /1,2,3,4,5/
- Didaktické hry na téma povolání /1,2,3,4,5/
- Služby v našem bydlišti /1,3,4,5,6/
- Dramatizace tématu ztráty a nálezy /1,2,3,5/
- Seznamování s prací příslušníků Policie /1,3,4/
- Zpracování událostí v naší obci /1,3,4,6/
Tradice naší obce
- Srovnávání minulosti a současnosti /1,3,5/
- Četba pověstí našeho regionu a výtvarné zpracování /1,3,6/
- Dramatizace jednoduché pověsti /1,6/
- Hry na téma průvodce historií /1,3,4/
- Seznámení s knihou „Osudy“ /1,3,5/
- Lidové zvyky v naší obci /1,3,6/
Toulky okolím
- Vycházky do blízkého i vzdálenějšího okolí /1,2,3/
- Výtvarné zpracování zážitků z vycházek /2,3,5/
- Práce s přírodními materiály /1,3,6/
- Práce s mapou /2,3,6/
- Vyhledávání informací o okolí /1,2,6/
- Soutěže, výstava na téma cestování /1,2,6
Rodina
- Povolání našich rodičů /3,4/
- Písně, básně, tance, pohádky s rodinnou tématikou /2,3,6/
- Povídání o širší rodině, rodinné oslavy /3,4/
- Pokus o sestavení rodokmenu rodiny /2,3,4/
- Výroba dárků na Den matek /3,6/
- Besedy na téma plýtvání /2,3,6/
Kamarádi
- Sestavení pravidel soužití v ŠD /2,4,5/
- Scénky na téma čím si dělají kamarádi radost /3,6/
- Portréty kamaráda /3,4,6/
- Smyslové poznávací hry /1,3,5/
- Sebeobslužné práce, vzájemná pomoc a pomoc znevýhodněným kamarádům /3,4,5/
- Četba pohádek z různých světadílů /3,6/
- Výtvarné zpracování tématu děti jiných zemí /1,2,6/
- Hry a soutěže na téma děti jiných zemí /1,4,5,6/
Svátky a oslavy
- Každý den má někdo svátek /1,4,5/
- Výročí vzniku ČR / 1,2,4 /
- Vánoce, vánoční zvyky a tradice /2,3,4/
- Výtvarné zpracování tématu Vánoce /3,4,5,6/
- Práce s přírodním materiálem /3,4,6/
- Vycházky za vánočním časem /1,2,4,6/
- Velikonoce, velikonoční zvyky a tradice /1,3/
- Velikonoční výstava /3,4,5,6/
- Den učitelů /1,2,3/
- Zajímavosti o životě J. A. Komenského /1,4,5/
- Výročí osvobození ČR / 1,2,4 /
- Den dětí /1,2,3,4 /
- Příprava oslavy DD /1,4,5/
- Sportovní soutěže /3,4,5,6/
Jak se správně chovat
- Besedy a scénky o kouzelných slovech /1,2,3/
- Hry na téma pravidla slušného chování /2,3,4/
- Návštěva divadla, koncertu, výstav /1,3,4,5,6/
- Výtvarné zpracování zážitků z návštěv /3,4,6/
- Vycházky s tématem chování na ulici /1,2,3,4,5,6/
- Logopedická cvičení formou hry /1,3,5/
- Četba a dramatizace jednoduché pohádky a příběhu /1,2,3,6/
- Procvičování neverbální komunikace /2,3,5,6/
- Procvičování správného stolování, soutěže /1,3,4/
- Vytváření kulturního prostředí /1,3,6/
- Povídání o pořadech ve sdělovacích prostředcích a porovnání s realitou /2,3,4,5/
- Příprava vědomostní soutěže /1,2,6/
- Výtvarné zpracování pořadů určených dětem /2,3,6/
3/ LIDÉ A ČAS
Náš denní režim
- Společná příprava měsíčního plánu činností ŠD /1,2,3,6/
- Výtvarné zpracování tématu náš volný čas /1,5,6/
- Hry na téma odhad času /2,4,6/
- Vyprávění na téma denní režim /3,6/
- Vyprávění příběhů, nepříjemných událostí /2,3,4,5,6/
- Tvorba ročního kalendáře důležitých akcí ŠD /3,4/
- Vycházky s tématem roční období /2,3/
- Hry na procvičování paměti, pozornosti, soustředěnosti /1,3/
- Poznávání hodin /1,3,5/
- Besedy na téma nebezpečí spěchu, včas/pozdě /1,3/
Jak se mění lidé
- Příhody z raného dětství /1,3,5/
- Spolupráce s mateřskou školou /3,4,5/
- Příprava vystoupení pro seniory /1,5,6/
- Výroba dárků pro seniory /1,4,6/
Jak se mění prostředí
- Aktuální změny v naší obci /2,4,5/
- Aktuální změny v nejbližším okolí /rodina, škola/ /2,4,5/
4/ ROZMANITOST PŘÍRODY
Příroda kolem nás
- Vycházky s pozorováním přírody, poznávání rostlin a živočichů /3,5,6/
- Doplnění poznatků vyhledáváním informací /1,6/
- Výtvarné zpracování tématu příroda /1,6/
- Sběr a využití přírodního materiálu /1,2,3/
- Výroba herbáře /1,2,6/
- Besedy s odborníky /2,3,5/
- Exkurze /1,3,5,6/
- Péče o květiny uvnitř i vně školy /1,2,6/
- Pomáháme zvířatům /3,5,6/
- Založení koutku živé přírody /1,2,6/
- Sledování filmů a pořadů o přírodě /1,3/
- Společenské hry s přírodní tématikou /1,2,4,6/
- Kvízy, soutěže na téma příroda kolem nás /2,4,6/
- Seznámení s významnými dny související s přírodou /3,5/
- Dramatizace pohádky se zvířecími hrdiny /1,3/
Roční období
- Soutěže v poznávání ovoce a zeleniny /1,3/
- Výtvarné zpracování tématu roční období /1,6/
- Besedy o ročních obdobích /1,2/
- Vycházky s tématikou ročních období /1,2/
- Hudební chvilky, zpívání písní o zvířatech a rostlinách /1,3/
Počasí
- Vyhledávání pranostik, porovnání a aktuálním vývojem počasí /1,2,3,5/
- Tvorba meteorologického kalendáře přírody /13,4,6/
Voda
- Vycházky, vyprávění na téma voda a její význam v přírodě /1,2/
- Výtvarné zpracování vlastních zážitků /1,3,6/
- Jednoduché pokusy s vodou /1,2/
Ochrana životního prostředí
- Vycházky s tématem ochrana přírody /1,3,5/
- Den Země /1,2,3,4,5,6/
- Sběr a třídění odpadů /1,5,6/
- Vytváření výrobků z odpadového materiálu /4,6/
- Práce s knihou „Jak přežít v přírodě“ /1,2,3/
- Besedy s ochránci přírody /3,6/
Celoroční akce
- Celoroční hry z časopisu Mateřídouška a z pracovního sešitu TAKTIK pro ŠD /1,2,4,5/
- Projekty /1,2,3,4,5/
NÁZEV PROJEKTU :
Autor :
Základní údaje:
Typ projektu :
Věková skupina :
Vyučovací předměty (pro ŠD činnosti) :
Informační zdroje a pomůcky :
Výchovně vzdělávací cíle :
Průběh projektu :
1. Motivační a organizační část
2. Realizační část
3. Vlastní hodnocení uskutečněného projektu
Poznáváme své tělo
- Práce s encyklopediemi o lidském těle /1,2,3/
- Soutěže na téma lidské tělo /1,2,3/
- Výtvarné zpracování tématu lidské tělo /3,4,5/
Pečujeme o své zdraví
- Dodržování základních hygienických návyků /1,3,4,5/
- Vyprávění o otužování a zdravém životním stylu /1,3/
- Soutěže ve smyslovém poznávání /1,3/
- Příprava jednoduchého zdravého jídla /2,3,5/
- Zařazování tělovýchovných chvilek /6/
- Zdravotní prevence /1,6/
- Učíme se ošetřovat jednoduchá zranění, zásady první pomoci /1,2,3,4,5/
- Pravidelná poučení o bezpečnosti /1,2,3,4,5,6/
- Vyprávění o nebezpečných situacích, znát telefonní číslo první pomoci /1,3,4,5/
Pobyt venku
- Relaxace při hrách /6/
- Pohybové a míčové hry /6/
- Organizace sportovních akcí /3,6/
- Výtvarné zpracování tématu sport /4,5,6/
Základním předpokladem k sestavení kvalitního vzdělávacího programu je hodnocení podmínek pro činnost ŠD. K tomu slouží metoda SWOT z oblasti marketingu, která se skládá z hodnocení vnitřních i vnějších podmínek. Vnitřní podmínky jsou charakterizovány silnými a slabými stránkami. Vnější podmínky pak příležitostmi a současně i určitými riziky. V jednotlivých oblastech lze charakterizovat lidské zdroje, materiální vybavení, pedagogický proces a další faktory.
Silné stránky:
- Aktivity pro děti jsou personálně zajištěny, jak po stránce technické i materiální.
- Schopnost a ochota týmu vychovatelek k tvořivosti.
- Komunikace vychovatelek s žáky.
- Tolerance vychovatelek a jejich schopnost empatie.
- Dobrá znalost osobností žáků.
- Skupinová práce s žáky.
- Specifická funkce zařízení.
- Možnost využití různých prostor školy /sportovní hala, knihovna,…/.
- Spolupráce s vedením školy, pedagogy, OÚ, MŠ, sponzory.
- Umístění prostor pro ŠD v přízemí ZŠ.
- Autobusová zastávka u školy.
- Možnost zajištění provozu ŠD v době prázdnin v průběhu školního roku.
Slabé stránky:
- Nedokončené prostory pro relaxaci dětí při pobytu venku.
- Narušování práce ŠD mimoškolními činnostmi.
- Snížený úvazek vychovatelek.
- Dojíždění žáků z okolních obcí.
- Rušení autobusových spojů.
- Chybí kryty na radiátory v odděleních ŠD.
Příležitosti:
- Rozvoj dalších aktivit pro děti mimo vyučování /rozšíření o volnočasové aktivity/.
- Možnost zapojit další aktéry do práce s dětmi /rodiče, sponzory,…/
- Zkvalitnění komunikace rodiče + ŠD.
- Zkvalitnění psychosociálního chování žáků.
- Uplatnit a zúročit dobré tradice ŠD.
- Spolupracovat s širší veřejností obce.
- Výrazněji prezentovat výsledky práce ŠD.
Rizika:
- Nekázeň, agresivita a násilí na škole.
- Snižování počtu žáků.
- Obsah místních i celostátních médií by neměl narušovat správný psychosociální vývoj dítěte.