Na naší škole jsme se rozhodli přinést inovaci do výuky informatiky pomocí interaktivních robotů známých jako OzobotBit. Tito malí robůtci, kteří se pohybují po papíru a reagují na různé barevné kódy, nám umožňují vytvořit stimulující prostředí pro studenty, kde se mohou naučit programování a základy informatiky zábavnou a praktickou formou. Jednou z věcí, kterou jsme si již ve škole osvojili, je práce s klasickými materiály, které obsahují takzvané „ozokódy“. Ozokódy jsou jednoduché čárové kódy vytvořené pomocí barev, které Ozoboti čtou a interpretují. Studenti mohou vytvářet vlastní trasy pro Ozobota tím, že vytvoří sekvenci různých ozokódů, a sledovat, jak robot na trase reaguje. Další dovedností, kterou jsme se naučili, je kalibrace Ozobota. Pro správnou funkci robota je důležité, aby byl správně nakalibrován s naším prostředím. Studenti se naučili, jak provést jednoduché kalibrační kroky, které zajistí, že Ozobot bude reagovat správně na kódy a pohybovat se přesně podle tras, které jsou pro něj vytvořeny. Nejdůležitější dovedností je však vizuální programovací nástroj, který umožňuje studentům vytvářet programy pro Ozobota pomocí bloků s příkazy. Tento intuitivní nástroj usnadňuje studentům porozumění základním konceptům programování a logiky. Ve výuce jsme využili aplikaci „Ozoblockly“ k vytváření jednoduchých programů, které Ozobota instruují, jak se pohybovat, kdy zastavit nebo se otočit. Žáci si užívají možnost tvořit vlastní algoritmy a sledovat, jak se jejich programy promítají do pohybu Ozobota. Tímto způsobem se učí základním principům programování a algoritmizace.
Práce s Ozoboty na naší škole se ukázala jako velmi úspěšná. Studenti se zapojují do výuky s velkým zájmem a nadšením. Interaktivní a praktický přístup k výuce informatiky prostřednictvím Ozobotů pomáhá studentům lépe porozumět a aplikovat naučené koncepty.
Věříme, že práce s Ozoboty představuje převrat ve výuce informatiky. Studenti nejenže získávají základní dovednosti programování, ale také se učí kritickému myšlení, řešení problémů a spolupráci v týmu. Jsme rádi, že můžeme poskytnout našim studentům tyto inovativní možnosti v rámci výuky informatiky a připravit je na digitální svět, který je obklopuje.
Vzhledem k pozitivním výsledkům a nadšení studentů jsme rozhodnuti nadále rozšiřovat výuku s Ozoboty a integrovat je do dalších předmětů a aktivit na naší škole. Jsme přesvědčeni, že tato inovativní forma výuky přináší nejen zábavu a motivaci, ale také připravuje naše studenty na digitální věk a technologický rozvoj.
autor článku: Mgr. Marcela Dopitová spolu s AI